Tuesday, March 15, 2011

Perlumbaan siput dan katak

Pada suatu hari, si katak melompat-lompat melintasi si siput yang sedang mengesot perlahan-lahan di bawah sinaran mentari yang terik.

si katak : wahai si siput, tentu kau berasa bosan dengan kehidupan kau. . . sentiasa dengan pergerakan kau yang lambat. . . orang lain dah entah ke mana, tapi kau masih mengesot kat sini. . .

si siput : wahai si katak, sesungguhnya aku bersyukur dengan kurniaan ilahi. . . dan aku tidak pernah mengeluh mengenainya. .

si katak : ceh, baik lak kau ni si siput. . .tak pernah mengeluh konon. . .nak muntah aku dibuatnya

si siput :    . . . . . . . . . . . . .

si katak : erm, si siput, aku nak tanya, apa kelebihan kau? kau ni aku tengok. . .dah la lambat, huduh pulak tu, apa nya kelebihan kau?

si siput : aku boleh membuat kau terkejut wahai katak. . .aku boleh menang dalam perlumbaan menentang kau. . .

si katak : WAHAHAHHAHAHHAAHHAHAHA ! jangan buat lawak. . .aduihh. . . sakit perut aku. . . pandailah kau ni buat lawak. . . sapelah yang ajar kau . . . memang  ' top class ' punya lawak la. . .

si siput : er, aku sirius ni katak. . .

si katak : har? hahaha. . . biar betol. . . biar lah, tapi jangan menyesal. . .jangan menangis lak nanti. . . WAHAHA. . .

si siput : esok petang, lumba kat track ok?

si katak : haha. . . . .aku rasa macam aku dah tau la sape yang menang. . .mestilah AKU! KAHKAHKAH!

si siput : kita tahu keputusannya esok wahai katak. . .

si katak (kiri) dan si siput (kanan)



Berita mengenai perlumbaan mereka telah diketahui oleh semua haiwan-haiwan di kampung mereka. . . pada keesokan harinya, banyak haiwan berkumpul untuk menyaksikan perlumbaan mereka. . . sang kancil telah mendapat persetujuan daripada dua-dua belah pihak untuk mengadili perlumbaan mereka. . .

" MULA ! ! ! "

Perlumbaan telah dimulakan. . . seperti yang dijangkakan, si katak jauh mendahului si siput yang sedang mengesot perlahan-lahan seperti tak bergerak langsung. . .

Si Katak sangat gembira sehinggakan dia bernyanyi-nyanyi keriangan sambil melompat-lompat. . . .

Tiba-tiba, hujan pun turun  membasahi bumi. . .si katak seronok bermain-main dengan hujan. . .

Dengan hujan yang lebat, badan siput menjadi licin dengan permukaan ' track ' perlumbaan mereka. . .angin bertiup kencang. . . sehinggakan mampu menolak badan si siput dengan mudah . . .

Si katak tidak perasan bahawa si siput sudah memotongnya kerana terlalu leka bermain hujan yang sememangnya hobi semulajadinya. . .

Tiba-tiba,

" Pemenangnya ialahhhhhh. . . . si SIPUT!!! "

Ketika itu, si katak terkejut melihat si siput sudah berada di garisan penamat. . .dia berasa sangat menyesal dan menangis tak henti - henti . . . Haiwan-haiwan lain pada awalnya terkejut dengan keputusan perlumbaan itu, tetapi tak lama selepas itu, mereka semua bersorak-sorak dengan gembira. . .

si siput bersyukur dengan kemenangan yang diperolehinya. . .

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain