Tuesday, June 4, 2013

Suatu Perjalanan - Mat & Ayah

Saya pasti anda sudah banyak mendengar, membaca atau membuat sendiri analogi atau ungkapan-ungkapan yang dapat dikaitkan dengan kehidupan kita. Ok, kali ini saya ingin berkongsi bersama anda mengenai suatu perjalanan seorang yang bernama Mat, sewaktu suatu percutian. Sila tadabbur sendiri ya..

Kisah ini benar. Kecuali nama. Bukan nama sebenar.

"Ayah, kenapa kita lalu ikut jalan ni? Bukan ke jalan ni tak diiktiraf untuk 'boleh-lalu' lagi ke?", tanya Mat ingin tahu benar.

"Oh, yang tu maksudnya dorang belum 'officially gazette' lagi jalan ni kat 'public' sebab jalan ni tak siap lagi", jawab si ayah.

"Tapi, lalu ikut ni bahaya kan?", tanya Mat lagi.

"Em, sikit la. Jalan lubang-lubang, kadang-kadang ada tanah runtuh depan tu, so, tak boleh bawak laju sangat la.", ayahnya menjawab sambil memandu dengan tenang.

"Oh, tapi kenapa dorang bagi jugak orang lalu jalan ni. Kan bahaya ada sume tu. Silap-silap boleh mati jawabnya.", ujar Mat, risau.


"Memang la. Sebab tu la kalau Mat perasan tadi, dia ada tulis 'drive at your own risk'. Hanya orang yang tertentu macam ayah je yang boleh lalu ikut jalan ni.", kata ayahnya yang diikuti dengan ketawa besar.

"Esh ayah ni, boleh lak bangga-bangga kat jalan-jalan macam ni.", bisik hati Mat.

Suasana dalam kereta menjadi krik-krik selepas itu. Tidak lama kemudian, ayahnya berkata,

"Mat, meh ayah nak beritahu kamu sikit pasal 'driving' ni."

"Hm?"

"Masa bawak kereta kat jalan macam ni, or highways, sebenarnya lain caranya dengan bawak kereta di jalan-jalan biasa."

Mat mendengar dengan teliti.
Mat & Ayah?


"Orang yang 'drive' dekat bandar-bandar, tak semestinya dapat 'drive' di highway dengan baik", kata ayahnya sambil memberi isyarat belok ke kanan.

"Kat highway, mesti orang bawak laju-laju kan. Dah nama pun highway. Tapi, masa tengah drive tu, kita tak boleh syok sendiri je!", sambungnya lagi.

"Err..", Mat kurang jelas.

"Kita kena bersedia dengan apa jua possibilities, macam, jalan rosak ke, binatang tiba-tiba lalu ke, hujan lebat tak nampak jalan, angin lintang ke...so, Mat kena selalu dalam keadaan ready, kalau tak, bahaya lah.", si ayah menjelaskan.

"Betul gak", Mat baru mengerti lalu setuju.

"Lagi, kadang-kadang, bahaya ni bukannya datang dari salah kita je, atau jalan yang gitu-gitu tu, tapi, ye lah, orang lain pun boleh jadi bahaya jugak. Orang yang mengantuk ke, orang yang baru dapat lesen terus 'drive' ikut highway ke, so kene prepare diri kita dan aware dengan orang lain sekali.", si ayah benar-benar mahu anaknya faham.

"Susahnya! Malas la bawak kereta bila besar nanti. Bila besar nanti, Mat nak jadi bos la, pastu boleh duk belakang. Ada driver!", rintih Mat.

Ayahnya ketawa riang mendengar gelagat Mat, anak ketiganya itu.

"Ha! Bagus la Mat ada cita-cita tinggi macam ni. Sebenarnya, tu la sebab ayah citer sume ni.", ayahnya bergurau.

"Tak de la. Ayah gurau je. Tapi ingat lah bahawa sume tu akan menjadikan Mat seorang driver yang sangat hebat macam ayah ni. WAHAHAHA!", si ayah ketawa terbahak-bahak berhenti 5 minit kemudian.

Perghh. Kerek siot si ayah! Ehem.

Orait, saya mahu menyoal anda, "Adakah sama orang yang memandu kereta di jalanan yang penuh kebahayaan dan halangan sebelum jalan itu di'gazette' kan, dengan orang yang memandu selepas jalan itu diperbaiki dan boleh kata sempurna?"

Memang tak sama lah kan. Begitu juga dengan orang-orang yang membawa panji Islam, orang-orang yang menyeru kepada kehidupan Islam yang sebenar tika Islam tidak lagi menjadi cara hidup atau ad-deen masyarakat ramai walaupun kad pengenalannya membenarkannya. Maka tidaklah sama dengan orang-orang yang mengajak kepada Islam setelah Islam berada di puncak!

" ...Tidak sama orang yang menginfakkan(hartanya di jalan Allah) di antara kamu dan berperang sebelum penaklukan (Mekah). Mereka lebih tinggi darjatnya daripada orang-orang yang menginfakkan(hartanya) dan berperang setelah itu. Dan Allah menjanjikan kepada masing-masing mereka(balasan) yang lebi baik. Dan Allah Maha Teliti apa yang kamu kerjakan." Surah al-Hadid. (57:10)

Kita lihat sekeliling kita. Apakah Islam apa yang kita lihat itu? Anda nampakkah nilai-nilai Islam? Tahniah saya ucapkan kalau anda nampak semuanya baik-baik saja. Sejuk hati.

Saya mahu menyoal lagi, jika anda menjadi pegawai JPJ yang menilai teknik pemanduan calon yang ingin mendapatkan lesen memandu, yang mana satukah anda mahu bagi markah yang tinggi? Orang yang mampu memandu di jalan yang bagaikan ular dipalu serta dilubang-lubangkan atau orang yang mampu memandu di jalan yang tiada kereta kiri dan kanan, di jalan yang baru di'tar'kan, dan mempunyai kereta-kereta yang mengiringinya untuk menjaga keselamatannya? Huish!

em?

Sememangnya jalan penyeruan ini tidak pernah mudah. Even Naruto dan para sahabatnya juga perlu melukakan diri sendiri untuk menyeru katak dan lain-lain. err.

"Syurga itu dipenuhi dengan sesuatu yang dibenci, sedangkan neraka itu diliputi dengan sesuatu yang menyenangkan" (h.r Muslim dan Tirmidzi)

Hey, hidup kat dunia ni penjara lah bro!

-heromahulebah-

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain