Monday, March 7, 2011

Mari Menjadi Orang Luar Biasa !

Orang Luar Biasa? Siapa ? Batman? Spiderman? Superman?

Kalau masa kecik2 dulu mesti kita jawab macam tu kan . . .tapi, bila dah besar, kita dah tahu perkara yang sebenar. . .

Berbalik kepada tajuk, mari menjadi orang luar biasa? boleh ke nak jadi orang luar biasa? apa tips nye?

Sangatlah mudah nak jadi orang luar biasa. . . tapi jarang orang berusaha menjadi orang luar biasa ni... 

Dah pening?? takkan la dah pening. . .

ok2, kita dengar dulu . . .

Orang Luar Biasa !


contoh pertama,  kita telah membantu seseorang itu dalam kesusahan, dan orang itu plak tak ingat langsung tentang bantuan kita tuh. . .and this is common. . . normal ! Kita pun kadang-kadang terlupa bantuan orang lain terhadap kita. . . mungkin tak lupa semua. . . tapi ada jugak yang terlupa kan2? mane la kita nak ingat sume2. . .  sibuk dengan kerja la. . . ni la tu la !

contoh kedua, kita telah membantu seseorang itu dalam kesusahan. . . contohnya, kita telah bagi dia SERINGGIT je kat dia. . .lepas tu, orang tu ingat pertolongan kita tu sampai bila-bila. . . sampai ke mati dia ingat. . . . . . . and, this is NOT COMMON! ini LUAR BIASA ! ! !

Bagi seringgit pun ingat jugak?!! orang ni ialah orang luar biasa. . . jadi, target kita ialah menjadi orang seperti orang ini. . .ORANG LUAR BIASA!

Apabila Allah kurniakan kita nikmat dan sebagainya. . . apa yang kita buat? kebanyakan daripada kita adalah seperti orang dalam contoh pertama kan? Tapi, hamba yang luar biasa akan sentiasa mengingati akan nikmat yang dikurniakan kepadanya sebagaimana orang dalam contoh kedua. . .

Allah telah mengizinkan kita bernafas. . . menghirup udara. . . apa yang kita balas? habis kurang pun. . . kita ucaplah ' Alhamdulillah. . . ' atau ' Terima Kasih Allah ' . . . simple kan? Ni lah orang yang luar biasa lakukan. . . hamba yang sentiasa bersyukur akan nikmat yang Allah berikan kepadanya. . . hamba yang selalu mengingati Pencipta Alam setiap kali dikurniakan nikmat kepadanya. . . . bukan calang-calang orang kan ?

Kita berjaya dalam SPM. . .ucaplah terima kasih Allah. . . kita dapat hadiah sempena hari jadi,ucaplah terima kasih Allah. . .kita bangun daripada tidur. . .ucaplah terima kasih Allah, bukan semua orang boleh tidur kan. . . ada yang kerja malam la., pengidap insomnia pun tak leh tidur. . . kalau kita sedang bermusafir, dan selamat sampai ke destinasi, ucaplah terima kasih Allah, bukan semua yang jalan-jalan, selamat sampai kan?

 * * *

Ada satu cerita, ceritanya mengisahkan seorang pemuda ni, dia tak boleh tidur, kalau tidur pun, tak nyenyak, 2-3 jam je. . .Jadi, dia pun bertanyakan seorang ustaz. . . Ustaz ni pun berkata " Saya ada terapi, dan terapi ni sangatlah mudah ". Pemuda itu berkata , " Terapi apakah itu? " . . . " Setiap kali anda dapat tidur, ucaplah terima kasih Allah. . .ucaplah Alhamdulillah. . . walaupun 5 minit, 10 minit ke. . .ucaplah ", kata Ustaz itu. . . . .Pemuda itu mendengar pesan Ustaz itu dan mengamalkannya. . . dan ia membuahkan hasil . . .Subhanallah!

sumber : melalui radio IKIM.fm

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain