Saturday, February 12, 2011

Jom ke Masjid

Dari Ubai bin Kaab r.a : Katanya "Ada seorang lelaki yang setahuku dialah yang paling jauh tempat tinggalnya dari masjid. Walaupun begitu, dia tidak pernah ketinggalan bersolat jemaah. Kata orang kepadanya, " Alangkah baiknya jika kamu membeli seekor keldai untuk tunggangan kamu di malam gelap atau di panas terik". Dia menjawab, : Aku tidak .. suka tinggal berdekatan dengan masjid kerana aku ingin supaya setiap langkahku pergi dan pulang dari masjid ditulis ALLAH pahala bagiku". Sabda Rasulullah S.A.W., " Allah mengumpulkan pahala semuanya itu bagimu".

***

Lepas je Na bace hadith ni op, Na terus tersentak...tertunduk dan terfikir seketika ...

Na sangat kagum dengan lelaki tu.....


Ganjaran menanti bagi golongan yang mengimarahkan masjid


Sabda Rasulullah S.A.W., " Apabila kamu melihat seorang lelaki yang sentiasa ke masjid, maka saksikanlah bahawa dia seorang yang beriman".

( Riwayat AT-Tarmizi )


Allah telah berfirman,

" Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid2 Allah itu ialah orang2 yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah(dengan adanya sifat2 yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat pentunjuk.

( Surah AT-Taubah, ayat 18 )

***


" Pergi masjid bukannya dapat duit..."

" Apa pekdahnye pergi masjid, nanti kene sedekah kat tabung masjid, kalau x sedekah, malu plak nanti.."

Kita hidup ni, bukan semata-mata untuk duit ... janganlah kita tergolong dalam kalangan yang menjadi hamba kepada berhala...........iaitu duit. Walaupun kita ke masjid, tapi x dapat duit , atau ... x kesah la benda2 lain...tp sedarlah, kita akan mendapat ganjaran yang besar daripada Allah S.W.T , insyaAllah...

Dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah S.A.W. pernah bersabda, : Ada tujuh golongan yang bakal dinaungi oleh Allah di bawah naunganNya, pada hari yang tidak ada naungan kecuali naunganNya, iaitu :

Na nak fokuskan kepada satu golongan ni je ye (berkaitan dengan tajuk) ...... iaitu seseorang yang hatinya bergantung kepada masjid (selalu melakukan solat jemaah di dalamnya)

Sama2lah kita mengimarahkan masjid Allah dae...moga2 Allah berkati kita

wallahua'lam

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain