Monday, February 21, 2011

Malu ?

Malu Itu Iman

Tidak dinafikan bahawa malu itu adalah benteng yang dapat mengelakkan  anak-anak dari melakukan maksiat. Bahkan perasaan malu dari melakukan  maksiat itu adalah sebahagian dari iman.

Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda: Malulah kepada Allah dengan  sebenar-benar malu. Para sahabat menjawab: Kami memang malu kepada  Allah, wahai Rasulullah, alhamdulillah. Baginda berbicara lagi: Bukan  itu yang aku maksudkan. Malu kepada Allah dengan sebanar-benar malu  ialah: engkau memelihara kepala dan apa yang difikirkan, engkau  memelihara perut dan apa yang diisikan ke dalamnya, engkau mengingati  mati dan segala kehancurannya. Dan barangsiapa yang inginkan akhirat,  dia tinggalkan perhiasan kehidupan, dan dia utamakan akhirat dari dunia.  Barangsiapa yang melakukan sedemikian barulah dikatakan dia malu kepada  Allah dengan sebenar-benar malu."

Malu yang dimaksudkan di atas ialah malu dari mengingkari perintah  Allah dan malu dari melakukan kejahatan. Ini bermakna, perasaan malu  yang memang ada dalam diri anak-anak itu perlu dipupuk agar dimanfaatkan  untuk menjaga maruah diri, menjauhi maksiat dan mendekatkan diri dengan  Allah. Namun malu itu, di samping boleh menjadi  perisai kejahatan, ia  juga boleh menjadi penghalang kebaikan.


Kisah Ibnu Umar

Dalam Sahih Bukhari terdapat satu hadis yang mengisahkan Abdullah bin  Umar ketika dia masih kanak-kanak. Dia meriwayatkan bahawa Rasulullah  pernah berkata dihadapan sahabat-sahabat: Sesungguhnya ada di antara  pohon-pohon, sebuah pohon yang tidak gugur daunnya, dan itulah umpama  seorang muslim, maka nyatakan kepada ku apakah pokok itu? Para sahabat  masing-masing menyangka pohon itu adalah pohon yang terdapat di  pendalaman. Abdullah bin Umar berkata: Saya telah mengagak di dalam hati  saya bahawa pohon itu adalah pohon kurma, namun saya malu untuk  mengucapkannya. Lalu para sahabat berkata: Beritahulah kami apakah pohon  itu ya Rasulullah!. Jawab Baginda: Itulah pohon kurma!.

Abdullah bin Umar berkata dalam riwayat lain: Saya melihat Abu Bakar  dan Umar tidak mengatakan apa-apa, maka saya tidak ingin mengatakannya.  Apabila pulang, saya memberitahu bapa saya (Umar Al-Khattab) tentang apa  yang saya fikirkan dalam hati saya tadi. Lantas, bapaku menjawab:  Andaikata engkau menjawab tadi, sesungguhnya itulah yang aku lebih sukai  dari mendapat unta merah!.

Nah, lihatlah betapa Sayyidina Umar amat menggalakkan agar anaknya  yang masih kecil ini untuk berani menyuarakan pendapatnya. Demikianlah  dorongan seorang sahabat besar kepada anaknya agar menjadi berani dan  tidak malu.


Kecil tapi Petah

Terdapat satu kisah menarik pada zaman Khalifah Umar bin Abdul Aziz  yang menunjukkan kejayaan anak kecil mengikis perasaan malunya untuk  berbicara di hadapan seorang pemimpin utama negara.  Di awal  pemerintahan Umar, satu rombongan dari Hijjaz telah datang untuk bertemu  baginda. Rombongan itu menyerahkan tugas untuk bercakap mewakili mereka  kepada seorang kanak-kanak yang belum sampai usia 11 tahun. Melihat hal  itu, Khalifah Umar berkata kepadanya: Berundurlah engkau dulu, agar  orang yang lebih dewasa tampil ke hadapan.

Maka berkatalah si anak kecil itu: Moga-moga Allah mengekalkanmu  wahai Amirul Mukminin! Sebenarnya manusia itu dihitung dengan dua  anggota yang paling kecil baginya: iaitu hatinya dan lidahnya. Jika  Allah sudah mengurniakan si hamba itu lidah yang petah, dan hati yang  kuat ingatan, maka sudah tentu dia berhak bercakap. Wahai Amirul  Mukminin, andaikata semua perkara diukur dengan umur, nescaya ada orang  lain yang lebih berhak daripada mu untuk jawatanmu ini!.

Akhirnya Khalifah Umar Abdul Aziz akur kerana sangat kagum dan  terharu dengan kebolehan salah seorang rakyatnya yang masih kecil itu.  Lantas dia bermadah:

Belajarlah, kerna tiada manusia lahirnya berilmu,
Dan si alim itu tidak sama dengan si jahil dungu,
Sesungguhnya pemimpin yang gersang ilmu itu,
Dipandang kecil bila dikelilingi mereka yang serba tahu.

Kisah di atas menggambarkan potensi yang ada pada anak kecil yang  berjaya digarap dengan hilangnya perasaan malu. Sesungguhnya ia berlaku  hasil didikan ibu bapa yang gigih melatih anak-anak supaya berani,  berketrampilan dan tidak malu untuk melakukan perkara yang baik.

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain