Saturday, January 29, 2011

Fruits!

Buah-buahan memang tak boleh dinafikan sebagai makanan yang berkhasiat dan lazat.
Ada buah yang dipanggil pencuci mulut, ada yang tak...( ke........semuanye pencuci mulut? hmm..x kesah la yang tu... )
Buah2an + Sayur2an

Dah memang namanya pencuci mulut, mestilah nak cuci mulut lepas makan kan?? kot2 ada sisa2 makanan lekat kat celah gigi ke...so, kita cuci guna buah..sebab tu nama dia pon pencuci mulut kan?

Nope!!

Salah la.....kita sepatutnya makan buah-buahan sebelum kita makan makanan yang berat ( betul ke makanan yang berat? ) Contoh makanan berat adalah seperti makan tengahari, makan malam..( makan nasi dengan lauk yang best2 tuh..) Sebab, bila kita makan buah-buahan sebelum makan nasi contohnya, dia akan merangsang / stimulate stomach to secrete MORE hydrocholoric acid to help in BETTER digestion..sebenarnya ada banyak lagi kelebihan makan buah sebelum makan nasi dan keburukan makan buah selepas makan nasi..

Satu lagi, sudah menjadi sunnah Rasulullah s.a.w makan buah-buahan sebelum makan makanan lain, bukannye lepas makan...hebat kan?

Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari Akhirat, serta ia pula menyebut dan memperingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)(Al-Ahzab: 21)

So, ikutlah nabi kita....jadikan baginda sebagai ...erm,,mat saleh sebut sebagai ROLE MODEL op..ok2??


" The greatest wealth is health "

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain