Saturday, February 19, 2011

T.I.D.U.R

hm...lama betol dah x update blog ni...sry deh

lenguh.....badan ini lenguh2 rasanya...mungkin aku tersalah tidur rasanya ( salah cara tidur ) ...

bercakap tentang tidur, aku nak kongsikan tentang persediaan sebelum tidur........





Daripada Aisyah r.a katanya: " Nabi s.a.w. apabila berbaring di tempat tidurnya pada setiap malam, baginda mengangkat kedua dua tangannya ( seperti berdoa ), lalu meniup dan membaca surah Al-Ikhlas, surah Al-Falaq, surah An-Nas, kemudian baginda menyapukan tangannya itu ke seluruh badan yang dimulai dari kepalanya dan mukanya dan bahagian depan badannya . Baginda melakukannya sebanyak tiga kali.

(At-Tirmizi )


Selain itu sebelum tidur, baginda menunaikan solat witir kerana Nabi s.a.w. juga telah megingatkan ummatnya bahawa syaitan sering mengganggu manusia ketika tidur.



Diriwayatkan oleh Barra' bin 'Azib r.a , bahawa Rasulullah pernah bersabda :

Maksudnya: " Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah kamu berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian, hendaklah kamu baring di lambung kanan kamu. 

( Hr Bukhari dan Muslim )



Tidur dengan meniarap?

Abu Umamah r.a berkata : Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan bersabda:

Maksudnya: " Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam "

( Hr Ibnu Majah )

Dr. Zafir al-Attar berkata :

" Seseorang yang tidur meniarap di atas perutnya selepas tempoh yang tertentu akan merasai kesukaran untuk bernafas kerana beratnya gumpalan belakang badan yang besar yang menghalang dada daripada meregang dan mengecut ketika menghembus dan menyedut nafas. Kedudukan seperti ini juga menyebabkan kesukaran pernafasan yang boleh mengganggu jantung dan otak.

Terdapat suatu kajian di Australia dan hasilnya menyatakan bahawa akan berlaku peningkatan kematian kanak2 kepada 3 kali ganda apabila mereka tidur meniarap dibandingkan jika mereka tidur di lambung kanan atau kiri.

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain