Wednesday, June 15, 2011

Telefon Bimbit & Gelombang Radioaktif

Aku pernah dengar.


Bahawa telefon bimbit kita sebenarnya boleh membawa kemudaratan kepada kesihatan badan kita. Ya, radioaktif.


Kita dihubungkan antara satu sama lain melalui gelombang. Kita memang tak nampak atau perasan bahawa apabila kita tekan sahaja butang 'call', gelombang lah yang menjadi penghubung telefon bimbit kita dengan pihak lain itu. Itulah gelombang radioaktif.


Contohnya, apabila kita bersembang atau bercakap terlalu lama melalui telefon bimbit kita, telinga kita akan menjadi panas. Radioaktif telah membunuh sel-sel di sekitar telinga kita!!! Ini lah salah satu sebab barah otak, dll. Jadi, kalau nak cakap-cakap pun, set kan loudspeaker  dulu.

Telefon Bimbit Yang Canggih2

Bahaya kan? Sebab tu lah kita dinasihatkan supaya letak telefon bimbit kita jauh daripada badan kita. Macam mana? Entah la... Aku juga pernah dengar bahawa set 'alarm' pada telefon bimbit bukanlah langkah yang bijak. Tapi, aku buat jugak, tapi letak lah telefon tu jauh sikit. Hehe :)


Memang ramai yang tidak tahu dan pandang enteng perkara ni. Tapi, perkara ni sangatlah penting sebenarnya. Memang tak dapat dielakkan, bahawa kita memang sangat-sangat memerlukan telefon bimbit ( kebanyakan kita. Ada yang tak) Tiap-tiap hari, kita mesti sms la, telefon la, dll. Tapi dalam masa yang sama, kita kena berwaspada dalam menggunakannya.

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain