Sunday, April 17, 2011

Kunci KHAZANAH ?!

Aik?

Kunci Khazanah apa lak ni? Haha ! Sebenarnya, aku saje je letak tajuk kunci Khazanah ni, sebab, dulu kan ada nama program kat TV kunci Khazanah. . ., ( yang macam tak best tuh. . . ke best? biar la )

Yang sebenarnya. . . aku dapat offer daripada YAYASAN KHAZANAH ( bukannya kunci khazanah ye ! ) Bukan terus dapat 'scholar', tapi, kena melalui '1st stage' dulu, dan utk dapat 'scholar' ni, kena lalu 4 STAGES!



Setakat ni, Yayasan Khazanah lah yang memberi bantuan biasiswa yang paling mahal di Malaysia. . . Pada akhir2 1st stage ni, dia ada bgtau, tawaran diorang utk lepasan SPM berdasarkan result SPM, result form 4, dan kokurikulum. . . ( sejujurnya, overall Na biasa2 je, result form 4 aku sangat teruk ! )

Tak nak cerita panjang, hmm, stat2 masuk bangunan UEM kat KL SENTRAL, aku kene tandatangan kat kertas yang ada senarai nama candidates yang dapat offer, dan ana sempat tengok dan semuanya ada 80 orang candidates !

Lepas je 'sign', aku pergi ke tingkat 7, seperti dalam surat tawaran, pastu kena 'sign' pulok sekali lagi. . . Kat situ la kena bagi dokumen2 yang dia mintak. . .pastu, dia suruh masuk dewan ( Odyssey Hall ) . . . SEJUK sangat2 dewan tu. . ., mujurlah bawak sekali jaket. . . orang lain pakai kot / coat , smart2, aku pakai coat. . .plek sket. . . tapi aku tak peduli, sebab tersangat sejuk ! ( boleh ke Ter + sangat ? aku memang tak reti-tak reti skek )

Ke. . . . . .panjang gop cerita? tadi kate tak nak cerita panjang kan., tapi biar la. . .




okay, kat dewan ni la dia bagi TEST. . .lebih kurang IQ TEST kot. . .dia ada 5 PAPER / TEST. . . ! LIMITED TIME in EVERY TEST ! ! ! Dia memang dah bagitau, diorang nak orang yang boleh jawab dengan CEPAT dan TEPAT ! SPEED & ACCURACY ! ada satu test tu, 42 soalan, 6 minit dia bagi. . .hmm, agak2 boleh siap tak?






1st paper - cari hubungan / relationship antara perkataan yang dia bagi . . . macam VENN DIAGRAM , mathematics Form 4 ! best gak main !


2nd paper - macam mathematics Form 4 ! Premise 1, Premise 2, Conclusion, tapi, seperti diduga, jauh lebih susah. . . . tapi best gak main2



3rd paper - main lorek2 bentuk / shape yang dia mintak, tapi ada pengacau , err, contohnye., dia letak gambar banyak2 corak, atau bentuk2 lain, tapi satu bentuk / shape je yang kena lorek. . . yang ni la 6 minit je dia bagi, 42 SOALAN !

4th paper - KOMIK ! main susun2 gambar komik untuk menjadikannya cerita. . .

5th paper - yang ni macam, kene check dulu ' pattern ' susunan nombor yang dia bagi, pastu tulis nombor seterusnya ( dia bagi petak kosong, kene isi berdasarkan ' pattern ' nombor2 sebelumnya ) main isi2 nombor je la
hok yang ni. . .





Hmm. . . mesti tak paham op? biar la. . . saje je nk kongsi pengalaman. . .  sharing is caring ~ !

and FYI , SETIAP test paper tu, SEMUANYA aku TAK jawab penuh . . . blambak yang tertinggal. . . semuanya disebabkan............................ M . A . S . A .

Next stage, ( 2nd stage ) akan diadakan pada 3rd May, kott. . .

tp, aku rasa macam....................................................... . . .. ... .. .. .. ....

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain