Thursday, June 6, 2013

Marilah Bangkit !


"Bangkit? Bangkit daripada apa sih?"

"Negara sudah maju. Keselesaan sudah dirasai. Lagi, dunia di hujung jari saja. Jadi, apa pula yang nak dibangkitkan?"

Satu daripada sebab saya sokong dan minat pasukan Arsenal adalah kerana pemain-pemainnya yang tidak mudah mengalah dan mengenal erti ingin bangkit. Boleh kata banyak match dorang yang menampakkan kebangkitan dorang. Dari 0-2, Arsenal bangkit menang dengan final score 3-2 melawan Bolton Wanderers beberapa musim sebelum ini, walaupun bermain dengan 10 pemain sahaja. Dan musim 2012/2013 yang baru sahaja tamat ini, menampakkan kebangkitan Arsenal menentang Reading dengan mata 7-4 walaupun sudah ketinggalan 3-0 pada 1st half. Dan banyak lagi sebenarnya..hehehe.

Oops. Sorry seronok sangat tulis pasal Arsenal ni dan mungkin bagi korang takde kaitan. Hoho.


Sebenarnya, apa yang saya nak sampaikan ialah tentang keadaan kita sekarang ni. Ya, kita ummat Islam. -jeng jeng jeng-. Kita tahu bahawa kita pernah memiliki kekuasaan 2/3 dunia, dan menjadi Ustaziatul Alam. Seluruh dunia diperintah dengan adil oleh khalifah Islam, dan dunia menjadi aman damai.  Oh, bahagianya! Ingin sekali aku merasai nikmat itu! Sungguh.

Negara Islam menjadi pusat rujukan ilmu, tempat untuk berlindung atas keadilan pemerintahan, kepesatan ekonomi dan ketenteraan yang sangat unggul dan tidak akan mengecewakan. Islam tika kerajaan Abbasiyyah ini sangat dihormati dan digeruni dan tiada tandingannya. Oh, hebat rupanya kita dahulu ya!

Tapi hari ini,

"Islam? Hahaha!"
"Islam, agama yang paling busuk tu?"
"Oh, penganut agamanya yang dipijak-pijak macam binatang dekat Asia barat tu, erk?"

Eh, saya sedang bermimpikah? Macam mana boleh 180°? Mana khilafah Islamiah dulu? Mana kehebatan Islam dulu, saya nak tengok! Mana keadilan dunia, apa yang saya lihat sekarang hanyalah kezaliman dunia!

Saya suka mengaitkan Arsenal FC dengan keadaan kita sekarang ni. Bagi peminat English Premier League (sekarang Barclays Premier League) yang sudah follow dari kecik, 'dorang' mesti tahu bahawa Arsenal adalah merupakan team yang paling kuat di samping Manchester United. Senang cerita, dua team ni je yang boleh kata conquer liga tu. Dan kita boleh relate zaman Abbasiyyah Arsenal ialah pada musim 2003/2004, musim Arsenal jadi the Invincible, zero kekalahan. Huih, hebat tu!

Tapi, sekarang, segalanya berubah. Arsenal bukanlah lagi the invincible, malah vulnerable. Dan bukanlah team terbaik dalam EPL...  KENAPA?!!!!! Eh.

Serius, kenapa? Kenapa Arsenal tidak sehebat dulu, sedangkan mereka masih mempunyai manager yang sama, Arsene Wenger. Pengurus yang telah membawa Arsenal menjadi hebat di samping memperkenalkan permainan cantik lagi bergaya (kerana dulu pernah dipanggil Boring Boring Arsenal). Saya masih percaya dengan kecekapan Arsene dalam mengurus team ini, tapi kenapa Arsenal tak seperti dulu. Sila jangan muncul Exist dalam kepala.

Ya, Islam masih hebat, sempurna dari awal lagi. Tapi, masalahnya ialah dari dalam. Ya, KITA! Gulp! Kita yang bawa masalah kepada Islam. Dan Islam tidak pernah bawa masalah kepada kita. Kita yang tidak berpegang kepada Islam secara keseluruhan. Dan kita yang menyebabkan orang lain tidak pandang Islam lagi. Kita penyebab mereka-mereka di sana tidak hormat kepada kesucian Islam lagi. Fikir. Mengapa mereka perlu pandang dan hormat Islam jika masih ada antara kita yang tidak pandang dan hormat Islam?

Mengeluh.

Maka, ayuh. Marilah bangkit bersama menuju kejayaan! Mata dan jari menunjuk ke langit. Jadilah seperti atlet negara, Azizulhasni, yang sudah beberapa kali mengejutkan kita dengan kebangkitan dalam memenangi acara keirin, mengalahkan pelumba-pelumba lain dari luar negara.

Caranya?

Keadaan di Turki sekarang telah mengajar kita bahawa cara untuk bangkit secara efficient adalah dengan pembinaan individu-individu yang berkualiti. Sirah telah membenarkannya. Dan inilah kunci yang akan membawa Arsenal kembali berada di puncak carta EPL suatu hari nanti. Woohoo!

Sekarang, kita kena pastikan diri kita sehebat Tony Adams, Thierry Henry, Dennis Bergkamp, Robert Pires, dll. Barulah kita akan jadi, The Invincible, dengan izin Allah.

Cuma ANDA MAHU atau TIDAK.
AzizulHasni Awang - kebanggaan negara



"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi." Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?" Dia berfirman, "Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah : 30)


-heromahulebah-

p/s: maaf kerana terlalu banyak tadabbur Arsenal. pis!

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain