Friday, May 1, 2015

5 Perkara Pemuda Mesti Buat!



1. Keluar lihat dunia

Kemunculan henpon-henpon yang canggih, gadget-gadget yang wow, game-game online hari ini telah menyebabkan ramai pemuda yang lebih suka menghabiskan masa mereka di rumah, daripada berada di luar.

Keluarlah!

Kehadiran pemuda sekarang sudah tak terasa, melainkan dalam surat khabar dan hampir semuanya menulis tentang keburukan mereka. Juga, kalau bukan di  rumah, mereka akan berada di  shopping mall, merayau-rayau seperti tak ada arah tuju, tak ada matlamat hidup.

Keluarlah!

Seribu satu aktiviti, perkara yang boleh dibuat untuk kita kutip pengalaman, jadikan teladan, menjadi manusia yang berpengetahuan dan skillful. Tahu tak kenapa orang tua-tua semua power-power dan tahu banyak perkara?

Keluar.


2. Usrah

Ha, kenapa skip terus tengok nombor 3? Hehe.

Usrah yang dimaksudkan di sini ialah usrah sebenar. Macam mana tu?

Ada sesetengah daripada kita yang sudah pernah dengar perkataan usrah ni dari sekolah lagi. Buku Usrah Badar? Dan mungkin dah terlibat dah pon dengan usrah sekolah tu.

Ada yang kata best! Ada yang kata boooo boring!

Tapi yang ini lain. Macam mana lain? Yang ini korang kena cari sendiri.

Yang pasti, usrah yang dimaksudkan ialah usrah yang semua element dalamnya ialah positif dan tak pernah boring! Dalam usrah, sepatutnya menyeluruh, sentuh hampir semua perkara daripada hal peribadi kepada hal duniawi (isu-isu semasa, ekonomi, politik), dan juga hal kehidupan selepas mati.

Jadi, kalau ada kawan yang mengajak korang pergi usrah, seriously I strongly suggest you guys to give it a try and have fun!

Jangan dengar citer negatif dari orang lain. Setengah orang suka makan roti canai cicah kari, tapi setengah yang lain suka cicah gula, nak buat macam mana kan? (Tiba-tiba)


3. Melancong (a.k.a Jejalan)

Jejalan luaskan pemandangan! Ya, jalan-jalan.

Jalan ke mana? Mana-mana lah!

Yang penting, bila merantau korang kena ambil pengajaran dan enjoy!

''Tapi, saya tak ada duit...''

Alasan ini boleh la saya terima, tapi kelebihan ada pada mereka yang merantau. (So kena pandai cari duit - bekerja, bisnes, etc)

Banyak berjalan luas pemandangan.

Tanpa ragu lagi, bila banyak bermusafir, merantau, korang akan dapat belajar banyak benda. Satu, kalau jejalan ramai-ramai, dapat banyak pengalaman dan pengajarannya. Dua, kalau jejalan sosorang, pon korang akan banyak belajar, tapi berbeza sedikit suasananya.

Saya suggest untuk korang buat dua-dua. Jalan sesorang, dan Jalan reramai.


4. Membaca

Haha! Saya juga adalah orang yang tak suka sangat membaca. Dan kesannya ialah saya dapat merasakan diri saya sangat ketinggalan berbanding dengan kawan-kawan saya yang lain.

Kalau korang tergolong dalam golongan ulat buku, tahniah dan teruskan. Its a gift. Kalau korang macam saya, haha, paksalah diri korang untuk suka membaca ya!

At least update kan diri korang dengan dunia semasa. Dari berita tempatan sampailah berita luar negara. Bukan hanya baca bahagian sport saja!

Saya yakin kalau ditanya tentang berita semasa kepada semua orang pemuda, pasti tak ramai yang mampu jawab dengan betul. Malah, orang kata penemu duga pon suka untuk tahu samada korang seekor katak bawah tempurung atau tidak. Kerana ada pemisah antara orang yang suka membaca dan tak suka membaca.

Nasihat saya, yakinlah dengan ''today a reader tomorrow a leader''.
(ini adalah salah satu ayat motivasi saya untuk membaca heheh)


5. Hobi

Masa kita kecik-kecik dulu, cikgu selalu tanya, "apa hobi kamu?"

Tak pun, dalam diari sekolah-sekolah, yang ada tulis nama, alamat, makanan kegemaran,dll, mesti ada include hobi dalam tu kan?! (Saya tak pernah buat, tapi dengar daripada kawan-kawan je, kih3)

Tapi bila dah besar, semakin lama, kita dah mula busy dengan hidup duniawi kita! cehhh...
Homework, Games, Persatuan, Kelab Sukan, dan komitmen yang lain. Semuanya telah membuat kita busy.

Walaupun begitu, saya menjadi salah seorang yang sangat menyokong mereka yang tetap meneruskan hobi mereka (bukan main DotA, main game online lain, dll) yang tak berkaitan pon dengan subjek, mata pelajaran, course yang mereka ambil di sekolah.

Contohnya, saya pernah jumpa seorang kawan yang sangat berminat untuk memasak, cuba resepi baru, improvised dan namakan kuih, kek tersebut dengan nama sendiri. Heh.

Ada juga yang saya kenal, suka dengan basikal. Repair-repair. Modify. Kayuh basikal sana sini, lihat view yang lawa-lawa. Chill.

Ada juga yang suka buat video, memberi inspirasi kepada orang lain, memberi peringatan kepada orang lain, termasuk juga dengan membuat vlog!

Saya sangat menyokong dengan usaha-usaha mereka ini. Teruskan dan asahkan lagi bakat tu. Cungkil puas-puas! Siapa tahu, hobi korang boleh jadi punca pendapatan yang lumayan satu hari nanti. Baru best! Buat kerja yang kita suka, duit banyak masuk lagi suka!

Kisah Mark Zuckerberg dan Elizabeth Holmes tak kan lah tak memberi inspirasi kat korang lagi kot!?




No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain