Saturday, August 30, 2014

Nikmat Gila!


"Alhamdulillah, aku dapat jugak straight A SPM"

"Tahniah la, Bu"

...

"Alhamdulillah, tak percaya rasa aku boleh pergi Amerika sambung belajar. Syukuuuuur!"

"Oh, tahniah la, Bu. Akhirnya cita-cita ko belajar obesi tercapai juga ya Bu."

"Terima kasih lah. Ini semua rezeki Ilahi."

...

Begitulah kisah hidup seorang yang bernama Bu. Dia pandai, kaya dan apa-apa yang dia minta, dia dapat. Senang kata, semua orang kagum dan respek dengan dia ni.

Teringat saya tentang kaum Quraisy Makkah yang dirakamkan dalam al-Quran yang telah mendapat begitu banyak nikmat yang tak dirasa oleh kaum Arab yang lain.

Ketika mereka berkata "Hancurlah kita kali ini", di saat mereka merenung tepat ke arah sekumpulan tentera bergajah yang ganas yang bersedia untuk menyerang Kaabah, Allah telah menyelamatkan mereka dengan bantuan yang tidak disangka-sangka.

Dari saat itu, kaum Arab yang lain merasai kaum Quraisy adalah kaum terpilih dan suci. Semua orang di jazirah Arab mulai takut dan respek dengan kaum Quraisy sehinggakan orang Quraisy memonopoli perdagangan di Syams dan Yaman.

Ini lah nikmat yang superb! Ketika mereka keluar berdagang, perompak-perompak di padang pasir tak berani nak merompak mereka, sedang kaum Arab yang lain pasti akan dirompak dan mengalami kerugian. Jadi, mereka boleh keluar berdagang sesuka hati, bila-bila masa dan menjadi kaya dan mewah.

Dan ayat ketiga surah Quraisy membawa pengertian bahawa, Allah hanya mahu mereka ini untuk menyembah dan mengabdikan diri kepada Allah semata-mata! Itu sahaja. Kerana tanda syukur yang paling bererti ialah pengabdian diri kepada Allah.

Kaya!


Astaghfirullah...

Selama kita hidup hari ini, begitu banyak nikmat yang kita dapat. Seperti kaum Quraisy juga. Namun, mestilah kita membalas nikmat-nikmat ini dengan lebih banyak beribadat dan patuh kepada Allah. Tak gitu?

Rasulullah sendiri berjaga malam qiamullail sehingga bengkak-bengkak kaki baginda hanya kerana nilai syukurnya kepada Allah.

Janganlah kita jadi seperti Firaun, kaum Yahudi, kaum Aad, dll.

Lupa dan kufur nikmat!

Malu lah kepada Allah Pemberi Nikmat.

Tunduk.

Bangkit.

Mulai hidup baru dengan kesyukuran melalui pengabdian seorang hamba yang sejati terhadap Tuhannya.

No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain