Sunday, December 22, 2013

Jenama.


Apabila kita lihat buah epal yang mempunyai kesan gigitan kecil di sebelah kanan, apa yang otak kita terjemahkan?

Apple.

Buah Epal -> Apple -> i-phone-> Macbook dan sebagainya.

Perkara ini dipanggil sebagai faktor kebiasaan. Dan faktor ini juga membolehkan para businessman, businesswoman di luar sana membuatkan pembeli membeli produk mereka dengan membuat branding. Jenama!



Contoh lain, apabila melihat warna duck-egg blue.(Saya baru tahu warna ini dipanggil sebagai telur itik biru(?)), orang akan teringat akan produk Tiffany & Co.

Tapi, saya pun baru tahu akan perkara ini. Tiffany & Co telah berjaya menyerlahkan diri mereka daripada yang lain hanya dengan warna eksklusif mereka ini.

Produk mereka dibungkuskan dalam kotak yang dibalut dengan warna ini dan ini menjadi unique selling point mereka.

Begitu juga dengan jenama produk lain.

Apakah 'jenama' kita?

Apabila orang di luar sana melihat kita, apa yang mereka lihat?

Selain daripada penampilan kita, apa yang mereka dapat lihat?

Akhlak kita. Tingkah laku kita.

So?

Akhlak kita -> Diri kita-> Ibu bapa, Guru kita, Kawan kita ................. -> Agama kita.

Islam.

Kita Muslim membawa nama Islam itu.

Kita membawa nama qudwah kita - Nabi Muhammad.

Seolah-olah di belakang kita diikat dengan tiang bendera Islam yang dilihat oleh orang di sekeliling.

Setiap perbuatan kita, secara tidak langsung, akhirnya, dikaitkan dengan Islam.

Anggapan orang pada Islam, pada orang Islam. Seperti juga si bapa, orang lihat pada si anaknya.

Bagaimana acuannya, begitulah kuihnya.

Mahu tak mahu, jika anda Muslim, anda bertanggungjawab pada Islam.




No comments:

Post a Comment

Ratings and Recommendations by outbrain